Konečně jsme se dočkali! Kvůli covidu jsme nemohli zrealizovat plánované zahraniční soustředění v létě 2021, ale letos vše již klaplo. V pátek 1.7. v brzkých ranních hodinách vyrážíme na sever v sestavě tří devítimístných dodávek v pořadí medvěd, plejtvák a žabička. Lachtan již proráží cestu o den dříve. V dánském Hirtshalsu si protahujeme těla procházkou po pláži, kde nás probouzí kvalitní dešťová přeháňka. V jednu v noci nás Jack vítá u klubovny v Kristiansandu. Rychle zalézáme do spacáků a těšíme se na vodorovnou polohu.

V sobotu ráno se rozkoukáváme v areálu pevných kontrol v okolí klubovny. Pořadí kontrol volné, postup přes kontrolu 52 doporučený. Popis kontroly 52 – kýčovité výhledy na Kristiansand, jezera, kopce, moře, ostrovy, majáky, lodě. Pro většinu z nás je to první seznámení s norským terénem. Odpoledne nás čeká trať v městském lesoparku poblíž nemocnice. Pár svěřenců si postup mezi kontrolami zpestřuje plaváním v místním jezeře. Dvě tréninkové jednotky byly málo, a tak přišel na řadu oblíbený fotbálek. Rozbory a „spát“!

V neděli se přesouváme auty na celý den do Bringsvaer, kde nás čekají tři tréninkové fáze. Kvalitní dešťová přeháňka odrazuje od startu první startující, ale my se nevzdáváme. Postupně vyrážíme do terénu. Tentokrát je to úplně o něčem jiném – pořádné norské bažiny, kupy, minimum cest, místy vyšší kapradí než my sami. Ke kontrole vede jen správná mapová technika nebo pomoc kamaráda. Po tréninku vylézá i sluníčko, a i když je chladno, pouštíme se do druhé fáze. Nasedáme do kánoí a promíchané norsko-české týmy svádí urputný boj na trati mezi ostrovy. Někdo i s nedobrovolnou koupelí. Odpoledne nás čeká poslední třetí trénink dne v místní divočině. Nohy už odmítají jakoukoli fyzickou aktivitu, a tak se mnozí spíše zaměřují na mapovou techniku. Krásné bažiny a vrcholové kupy z nás vysávají poslední síly, ale norskou přírodu si užíváme. Trénink je ztížený tím, že na kontrolách nejsou žádné fáborky, takže musíme být pořád ve střehu.

            V pondělí dopoledne je pro nás připraven první měřený trénink na emitkách. Je to docela zábava a ražení vyžaduje cvik. Snaha závodit vede k mnohým chybám. O slovo se hlásí chladné počasí a déšť. Odpoledne zdokonalujeme své mapové techniky na kombotechu. Začínáme hadicí, která je na delší trati pekelně úzká, pokračujeme kontrolami, následuje linie a trénink uzavíráme kontrolami na vrstevnicovce. Večer již tradičně fotbálek, někdo koupačku v nedalekém jezeře, rozbory a „spát“!

Úterý trávíme na ostrově Bragdoya, vzdáleném asi 10 minut plavby od Kristiansandu, kde nás čeká chladné a větrné počasí, ale také funcrazy team orinteering a odpolední měřený trénink. Jack velí vyrovnat podle věku, posloucháme a losem tvoříme 4-5členné týmy, jejichž součástí jsou i mladí Norové, a tak si kromě o-technik procvičujeme i angličtinu. 90 minut zábavy, kde nechybělo focení týmových selfíček, plavání v moři s mobilem v zubech nebo počítání vrstevnic při hledání nejvyššího bodu ostrova, uteče jako voda. Před odpoledním tréninkem přijímáme pozvání na pizzu a vydáváme se na moře na veslicích. Veslujeme poprvé, a ještě k tomu na moři, tak se s tím docela pereme. Nicméně se všichni ve zdraví vrací zpět, aby stihli poslední dnešní fázi. Jedná se o měřený ostrovní middle. Běží se na emitkách. Během tréninku křižujeme celý ostrov a únava už je dost znatelná. K tomu ještě mapové chyby a jen tak tak stíháme loď zpět na pevninu.

            Středeční trénink je opravdovou třešničkou na dortu. Auty se přesouváme cca 10 km za Kristiansand a parkujeme v Kjerrane. Na mapě se nachází nezvykle dost pěšin, ale vyznat se v nich je mnohdy těžší než běžet terénem. Přesto si díky nim snižujeme průměr na kilometr. Nejkrásnější pasáž je v závěru – rozlehlé skalnaté plotny s bažinkami a super výhledy. Poslední trénink před závody si skutečně užíváme. Pak přichází na řadu loučení s Nory a předání dárků. Odpoledne věnujeme návštěvě centra Kristiansandu. Bohužel za vydatného deště. Nicméně místní zmrzlině neodoláváme. Večer už patří balení.

            Ve čtvrtek ráno měníme mapy za košťata a hadry a snažíme se uvést klubovnu do původního stavu. Zvládáme to rychleji, než jsme očekávali, a tak nic nebrání tomu, abychom vyrazili do Borgenu, centra závodů Sørlandsgaloppen 2022 a zároveň místa našeho druhého ubytování. Cesta probíhá v pohodě a po pár hodinách už rozkládáme spacáky v super klubovně. Vaříme pozdní oběd a čerpáme energii pro první etapu – middle. Start je stanoven na 18:00. Terén je odlišný od těch, v kterých jsme dosud trénovali. Tratě vedou převážně z kopce a v těžko průchodném terénu. Dobíhá se přímo před našimi okny v lyžařském areálu. Sbíráme první medaile: H15 – 1. Ctíba, D17-20 1. Týna, H16 – 2. Karel, D17-20 3. Áďa Sk., H21 – 3. Daník, H17-20 3. Matýsek.

            V pátek ráno nás čeká klasika. Startuje se od 11:00 a každý má možnost vychutnat si pořádnou klasiku v norském terénu. Tratě jsou náročné a podložka těžká. První část vede mezi různými hřbítky a údolíčky, závěr v dosti zasekaných porostech. I přes velkou náročnost druhé etapy si odnášíme cenná umístění: D15 – 1. Barča L., H16 – 1. Honzik, D16 – 2. Kačka, H15 – 2. Ctíba, D17-20 3. Týna. Odpoledne přejíždíme auty k nedalekému jezeru vyplavat únavu z náročné etapy a předchozích tréninků.

            Na sobotní třetí etapu jedeme asi 50 km k Larviku. Tentokrát je na řadě opět middle. Terén se zase velmi proměnil. Je zde spousta pěšin a kamenných srázů. Tratě jsou rychlé a chyby jsou nekompromisně trestány posunem v pořadí. K naší velké radosti zazní při vyhlašování několik českých jmen: H17-20 1. Matýsek, D16 – 1. Kačka, D15 – 2. Barča L., H15 – 2. Honza H., H16 – 3. Honza Z., D16 – 3. Barča Š., D17-20 3. Týna. Cestou zpět nakupujeme dárky domů a pak si každý volí program podle svého – relax, či brennball.

            V neděli se probouzíme do našeho posledního dne v Norsku. Po snídani nakládáme všechny věci do aut a uklízíme klubovnu. Poté se přesouváme na shromaždiště čtvrté závěrečné etapy, kde jsme byli již včera. Kategorie DH 15, 16 startují hendikepovým startem, neboli jak říká online překladač: „Lovu zdar!“ Nervozita stoupá, poněvadž mnozí bojují o medailové pozice. Ani v této etapě není nic zadarmo. Týdenní únava už je značná a chyb z rychlosti spousta. Přesto si odvážíme skvělá celková umístění: D16 – 2. Kačka L., D17-20 1. Týna M., D21 – 2. Katka K., D15 – 3. Barča L., D45 – 3. Mery, H15 – 2. Honza H., 3. Ctíba; H16 – 3. Honza Z., H17-20 1. Matýsek, H45 – 2. Pavel P. Po závodech míříme co nejrychleji na trajekt a pak následuje noční přejezd do ČR.

            Čas v Norsku letěl neskutečně rychle a největší akce letošního roku už je za námi. Nasbírali jsme nové zkušenosti ve skandinávských terénech, porovnali se s konkurencí a utužili kolektiv. Obrovské díky patří Jackovi a Číbovi, kteří tuto akci zorganizovali. Velké díky také všem svěřencům za bezproblémový průběh akce a dospělým za pomoc s dopravou a veškerou organizací.

Tréninkové mapy:

Napsali o NÁS – článek na stránkách závodu o naší účasti na Sørlandsgaloppen 2022

Výsledky Sørlandsgaloppen 2022 + ukázky map

Foto by: Katka; Číba

Foto by: Mery